פתיחת תיק חדש - הסברים וטיפים

 

 

ברכות לרגל פתיחת העסק!

במאמר זה אנסה לתת הסברים קצרים למונחים מקצועיים בתקווה שיעזרו לכם, כיזמים מתחילים, להתאקלם במהירות בעולם העסקים. אין המאמר מתיימר לתת תשובות לכל השאלות, אלא לתת לכם את המושגים איתם תוכלו לצאת לדרך ולהתחיל לפעול. אני ממליץ בכל מקרה לפנות לרואה חשבון לקבלת הדרכה אישית ומעקב צמוד על התיק.


רישום ודיווח לרשויות המס

לפני שמתחילים לפעול במסגרת עסקית חייבים לפתוח תיקים במס הכנסה ובמע"מ. בהקדם האפשרי יש לפתוח תיק גם בביטוח לאומי. מי שמתכוון להעסיק עובדים ו/או קבלני משנה ו/או לשלם דמי שכירות מחויב לפתוח גם תיק ניכויים אצל שלטונות מס הכנסה.

מס הכנסה ישלח לכם פנקס מקדמות (חודשי או דו חודשי) ובו מקום למילוי מחזור העסקאות (ההכנסות) והכפלתם באחוז המקדמות שנקבע לכם. מסכום זה ניתן לקזז ניכויים במקור שנוכו לכם ע"י לקוחות (ראו הסבר בהמשך) ואת הנטו יש לשלם.

סכום המס המשולם מהווה מקדמה ע"ח המס השנתי שייגזר מדו"ח רווח והפסד שנתי שתגישו. אם אתם סבורים שהאחוז שנקבע גבוה מידי, ניתן להפחיתו (כפוף לתנאים מסוימים).

ביטוח לאומי ישלח לכם פנקס מקדמות (חודשי) ובו סכומים קבועים שנקבעו ע"פ הצהרתכם בדבר הרווח הצפוי לשנת הפעילות הראשונה. חישוב סופי יקבע עם הגשת הדוח לשלטונות המס. ניתן ורצוי למלא טופס להוראת קבע ואז המקדמות ירדו בתאריך מאוחר יותר.

בעת קביעת סכום המקדמות, אנו ממליצים על סכום גבוה יותר מהנדרש וזאת כיוון שאתם קונים סכום ביטוח ע"פ סכום המקדמה. ישנה גמלה שנקראת "גמלה חוסמת" והיא משולמת לכל החיים ע"פ סכום המקדמה, כך שעלול להיווצר מצב שתצטרכו לקבל גמלה חוסמת והיא תשולם לכל החיים בסכום נמוך מהרצוי.

מע"מ תקבלו פנקס שבו תצטרכו לחשב את סכום התשלום או ההחזר לפי ההפרש בין המע"מ שגביתם למע"מ ששילמתם.

 

מס הכנסה ניכויים וביטוח לאומי ניכויים – תקבלו שולחים פנקסים במידה ואתם משלמים לעובדים/ קבלני משנה.

 

אציין שכיום כל הדיווחים מתאפשרים גם באופן מקוון ועל כן אין חובה להשתמש בפנקסים.

 

הוראות ניהול ספרים  

לכל עסק ישנן הוראות המסבירות איזה ספרים עליו לנהל ואיך לנהלם. מס הכנסה מבצע ביקורות ניהול ספרים ובודק זאת. חובה על כל בעל עסק לבדוק מהן ההוראות החלות עליו וליישמם כלשונן. בעת הצורך ניתן לקבל הקלה (זמנית) מחלק מההוראות, הדבר מותנה במשלוח מכתב למס הכנסה וקבלת אישור מהם.

ספר מהו?

הוראות ניהול ספרים מחייבות ניהול ספרים שונים. ספר מוגדר כפנקס כרוך וממוספר מראש ו/או קובץ מחשב "קבוע" מתוכנה המאושרת ע"י שלטונות מס הכנסה.

מה ההבדל בין חשבונית לקבלה ?

בעת ביצוע עבודה או מכירת מוצר נעשתה עסקה ואז יש להוציא חשבונית. בעת קבלת תשלום יש להוציא קבלה. קבלת תשלום ללא הוצאת קבלה יכולה להביא לפסילת ספרים.

חשבונית מס הינה חשבונית שניתן לקזז ממנה מע"מ. כל חשבונית אחרת (עסקה/ פרופורמה/ חשבון וכו') אינם מסמך שניתן לקזז ממנו מע"מ. הוצאת חשבונית מחייבת תשלום מיסים לרשויות. ניתן בעת ביצוע מכר להסתפק בתעודת משלוח ואז תוך 14 יום יש להוציא חשבונית מס.

מה זה שוטף + ?

תנאי תשלום רבים במשק נקבעים ע"פ שוטף +, לדוגמא שוטף +60. המשמעות היא שמועד התשלום נקבע לתום החודש שבו הוצאה החשבונית + 60 ימים נוספים.

לדוגמא: חשבונית שהוצאתם ב- 13 במאי והתשלום הוא שוטף + 60, אזי עד סוף מאי זה ה"שוטף", עליו יש להוסיף 60 יום ומכאן שמועד התשלום הוא 31 ביולי.

ניכוי במקור

לקוחות גדולים שלכם עשויים לדרוש מכם אישור על ניכוי מס במקור. אישור זה יינתן לכם ממס הכנסה והוא יציין את אחוז הניכוי שיש לנכות מכם (או פטור למקרה ואין לנכות מכם).

הלקוח שיבקש מכם את האישור, יוריד מהתשלום את האחוז שנקבע לכם וישלם לכם את הנטו. את הסכום שניכה הוא יעביר לשלטונות המס עבורכם.

אתם תקבלו ממנו אישור זמני על הניכוי (במרבית המקרים ספח של צ'ק) ותוכלו לקזז את הסכום הנ"ל מהמקדמות שחויבתם לשלם. בסוף השנה (עד חודש אפריל של השנה העוקבת) אתם אמורים לקבל ממנו אישור שנתי שירכז את כל הניכויים שנוכו מכם במהלך השנה.

אתם אמורים לפעול דומה ולנכות במקור מדמי שכירות שאתם משלמים וממקרים אחרים.

צורת הניכוי והדיווח היא טיפה מסובכת ורצוי לקבל עליה הדרכה אישית.

מה שיעור המע"מ שניתן לנכות ?

בעקרון ניתן לנכות מע"מ אך ורק מחשבונית מס "מקור" שהוצאה לכם ובה מופיע מספר עוסק מורשה ושורה לרישום המע"מ. כמובן שרק מחשבוניות מס שהוצאו עבור העסק יש לנכות מע"מ. במרבית המקרים ניכוי המע"מ הוא מלא, למעט מספר מקרים, והנה חלקם הבולט:

רכישת רכב(למעט משאית או מקרים מיוחדים) פרטי או מסחרי- אין ניכוי מע"מ.

רכישה באילת – אין ניכוי מע"מ.

רכישה או שימוש בטלפון סלולרי – 2/3 מהמע"מ

הוצאות רכב, טלפון ביתי – אם מרבית השימוש עסקי – 2/3 מהמע"מ, אם מרבית העיסוק פרטי ¼ מהמע"מ.

תשלום ביטוח/ אגרות/ מיסי עירייה/ מתנות – אין קיזוז מע"מ.

 

מי נחשב ל"עצמאי" בעיני המוסד לביטוח לאומי?

העובדה שנרשמתם כ"עצמאי" במע"מ ובמס הכנסה לא הופכת אתכם מיידית לעצמאיים גם בביטוח לאומי. יתכן מצב שעל אף היותכם עצמאיים, ביטוח לאומי יסרבו להכיר בכם כעצמאי, לטוב ולרע. דהיינו מחד לא תשלמו דמי ביטוח כעצמאיים (אלא כ"לא עובד") ומאידך לא תהיו זכאים לתגמולי ביטוח בעת צרה.

ביטוח לאומי קבע שרק מי שתואם לאחת מהחלופות הבאות יחשב כעצמאי:

1. עיסוק במשלח היד לפחות 20 שעות בשבוע.

2. הכנסה חודשית ממוצעת שאינה פחותה מ 50% מהשכר הממוצע במשק.

3. עיסוק במשלח יד לפחות 12 שעות בממוצע בשבוע והכנסה חודשית שאינה פחותה מ- 15% מהשכר הממוצע במשק.

 

למה אני צריך רואה חשבון? 

אם התאגדתם כ"עצמאי" או בשותפות אתם אכן לא חייבים רואה חשבון ואתם יכולים לפעול לבד ואף להגיש דו"חות בעצמכם או בעזרת לשכות ההדרכה של מס הכנסה. אך זיכרו, רק בעזרת איש מקצוע תוכלו לבצע תכנוני מס מקצועיים וחוקיים שיכולים לחסוך לכם כסף רב. לשכות השרות של מס הכנסה לא יעשו לכם את התכנונים הללו. על מקצועיות של רואה חשבון אין לוותר, ככל שרואה חשבון מקצועי יותר התכנונים שיהיו לכם יחסכו לכם כסף רב יותר.

השארת תגובה